In deze tijdlijn vindt u een selectie van de nieuwsberichten van de ANVS van de afgelopen periode. Klik op de + om een bericht uit te klappen.
Tijdlijn nieuwsberichten
Januari 2020
In 2019 heeft een team van ABDTOPConsult de wettelijke evaluatie uitgevoerd van de ANVS. Deze evaluatie werd uitgevoerd, kort na de follow-up missie van het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) eind 2018. ABDTOPConsult concludeert dat de ANVS de afgelopen jaren goed heeft gefunctioneerd. Dit is een bevestiging van het beeld van de IAEA follow-up missie in 2018, waaruit bleek dat de ANVS ook vanuit internationaal perspectief in ruime mate voldoet aan geldende regels en standaarden. De ANVS is hier uiteraard trots op.
Bij de externe evaluatie zijn de taken van de ANVS zoals vergunningverlening, handhaving en toezicht, maar ook de beleidsvoorbereiding op gebied van nucleaire veiligheid en stralingsbescherming, geëvalueerd. In het evaluatierapport staan negen aanbevelingen. Vrijdag 17 januari is het door de minister voor Milieu en Wonen naar de Tweede Kamer gestuurd.
Reactie ANVS
Uitgangspunt bij de reactie is dat de ANVS haar integrale verantwoordelijkheid voor de taken die de ANVS zijn toegekend, wil blijven waarmaken. De ANVS heeft aan enkele aanbevelingen al uitvoering gegeven. Zo werkt de ANVS met ingang van 2020 volgens een nieuwe organisatiestructuur om de uitvoering van de taken vergunningverlening en toezicht te versterken. Ook zijn initiatieven genomen om te stimuleren dat een rijksbrede kennis- en onderzoeksagenda tot stand komt. De voorbereidingen zijn gestart om binnen twee jaar een Staat van de nucleaire veiligheid en stralingsbescherming uit te brengen. Ten aanzien van de aanbeveling de beleidsfunctie met strekking tot nucleaire veiligheid en stralingsbescherming bij het departement onder te brengen, pleit de ANVS er voor deze aanbeveling zorgvuldig uit te voeren om de unieke bundeling van kennis en expertise binnen de ANVS niet onnodig te fragmenteren.
Wijziging organisatiestructuur
Met ingang van dit jaar is de ANVS gaan werken in een nieuwe organisatiestructuur. Met de nieuwe structuur wil de ANVS de aansluiting bij en herkenbaarheid voor de omgeving verbeteren, de rol van het bevoegd gezag en de kennisfunctie versterken en haar capaciteit zo breed en flexibele mogelijk inzetten. Twee van de vier nieuwe afdelingen richten zich primair op de handhavingstaken vergunningverlening en toezicht, in afzonderlijke teams om de functiescheiding verder te versterken.
Documenten
Februari 2020
Annemiek van Bolhuis (1961) wordt per 15 april 2020 de nieuwe bestuursvoorzitter van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS). Zij volgt Jan van den Heuvel op, die de functie in de afgelopen periode als eerste bestuursvoorzitter van de in 2015 opgerichte ANVS heeft vervuld.
Annemiek van Bolhuis is nu directeur Volksgezondheid en Zorg van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Daarnaast heeft zij in deeltijd voor ABD Topconsult het Programma Duurzame Veiligheid 2030 voor de Chemische Sector begeleid. Eerder in haar loopbaan was Annemiek directeur Voeding, Gezondheidsbescherming en Preventie en plaatsvervangend Directeur Generaal Volksgezondheid en Sport bij het ministerie van VWS. Brede internationale ervaring deed ze op door haar werk voor het drugsprogramma van de Verenigde Naties (VN) en als strategisch adviseur bij de World Health Organisation (WHO).
Jan van den Heuvel: “Het was een groot voorrecht om de ANVS samen met de bevlogen en deskundige collega’s door de pioniersfase van zijn bestaan te mogen leiden. Nederland voldeed destijds niet aan de hoge standaard die internationaal wordt gesteld aan het toezicht op de veiligheidsrisico’s die zijn verbonden aan nucleaire activiteiten en stralingstoepassingen. Die achterstand is volledig ingehaald. Nationaal en internationaal wordt de ANVS gezien als een professionele en hoog gekwalificeerde autoriteit. Ik draag het voorzitterschap over aan Annemiek en ga met een gerust hart met pensioen.”
Annemiek van Bolhuis kijkt er naar uit om het stokje over te mogen nemen: “De ANVS verdient respect voor wat in de eerste jaren is bereikt. Er ligt een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van de organisatie. Toepassing van radioactiviteit kan alleen als dit veilig gebeurt en als de burgers van Nederland dit ook als veilig ervaren. Daar ga ik mij voor inzetten. Ook beveiligingsrisico’s bijvoorbeeld vanwege cybersecurity en terrorismedreiging zullen mijn bijzondere aandacht hebben. Met energie zal ik mijzelf de materie en het werkveld van de ANVS eigen maken. Ik kijk ernaar uit om samen met mijn nieuwe ANVS-collega’s de nucleaire veiligheid, beveiliging en stralingsbescherming in Nederland te bewaken en bevorderen.”
De opvolging vindt plaats per 15 april. Vanaf die datum vormt Annemiek van Bolhuis, samen met het zittende tweede lid Marco Brugmans, het bestuur van de ANVS.
Maart 2020
Per 1 maart heeft de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) twee afdelingshoofden benoemd. Bertie van der Heijdt is afdelingshoofd Nucleaire Installaties en Transport en Bernd Keller is afdelingshoofd Stralingstoepassingen.
Met de nieuwe organisatiestructuur waarin de ANVS per 1 januari is gaan werken kwamen er twee posities voor afdelingshoofd en MT-lid beschikbaar. De afdeling Stralingstoepassingen en de afdeling Nucleaire Installaties en Transport zijn verantwoordelijk voor de uitoefening van het bevoegd gezag van de ANVS. Beide afdelingen zijn onderverdeeld in twee teams, vergunningverlening enerzijds en toezicht en handhaving anderzijds.
Dr.ir. L.M. van der Heijdt was teamleider Nucleaire Installaties bij de ANVS. Daarvoor werkte hij als coördinerend inspecteur bij de Kernfysische Dienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en bij de Toezichtseenheid Waterbeheer van de ILT. Voor de overstap naar de Rijksoverheid heeft hij gewerkt bij een adviesbureau op gebied van bodemverontreiniging. Bertie studeerde Milieuhygiëne in Wageningen en is gepromoveerd in de bio-organische chemie aan de Universiteit Utrecht.
Dipl.-Ing. B.R. Keller was teamleider Medische en Industriële Toepassingen bij de ANVS. Daarvoor werkte hij als coördinerend inspecteur bij de Kernfysische Dienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport en de VROM-inspectie. Voor de overstap naar de Rijksoverheid heeft hij 12 jaar in het bedrijfsleven gewerkt. Bernd studeerde chemische technologie aan de Technische Universiteit in Karlsruhe, Duitsland.
Bertie en Bernd zijn gemotiveerd om de volledige verantwoordelijkheid voor hun respectievelijke afdelingen op zich te nemen en waar te maken. Bertie: “Na de start in de nieuwe organisatiestructuur van de ANVS vind ik het leuk, uitdagend en eervol om in deze voor mij nieuwe functie te mogen bijdragen aan het succes daarvan”. Bernd voegt daar aan toe: “Samen, met een positieve blik vooruit de ANVS verder ontwikkelen tot een stevig bevoegd gezag, daar ga ik voor.”
Vanaf maandag 9 maart publiceert de ANVS door haar genomen handhavingsbesluiten op de website van de ANVS. Het gaat daarbij om besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang bij de constatering van een overtreding van een voorschrift uit de vergunning of wet- en regelgeving.
“Transparantie” is een van de kernwaarden van de ANVS. Als overheidsorganisatie willen we open zijn naar de buitenwereld over de taken die we uitvoeren, hoe we dat doen en over de resultaten ervan. De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) stelt ook eisen aan de vindbaarheid en mogelijkheid tot uitwisseling van informatie.
Openheid over ons werk draagt bij aan het vertrouwen in de samenleving in een onafhankelijke autoriteit op het gebied van nucleaire veiligheid en stralingsbescherming. Het vergroot het vertrouwen van het publiek bij risico- en crisiscommunicatie. Ook draagt communicatie over handhavingsbesluiten bij aan het bevorderen van de naleving en het vergroten van de veiligheid door het leren van gebeurtenissen bij andere vergunninghouders. De ANVS publiceert handhavingsbesluiten die na 9 maart 2020 zijn genomen op de pagina Documenten onder de categorie ‘Handhavingsbesluit’.
Toezicht en interventie
In de Toezicht- en Interventiestrategie van de ANVS is opgenomen hoe de ANVS tot de afweging komt over het al dan niet opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang. In bijlage 2 van deze strategie is uitgelegd welke procedure gevolgd wordt bij deze besluiten.
Proces van publicatie
Publicatie vindt pas plaats op zijn vroegst zes weken na het opleggen van het besluit. De ANVS houdt zich bij het publiceren van het besluit aan de uitzonderingsgronden van de Wob. Dat betekent dat onder meer persoonsgegevens, waaronder die van medewerkers, worden gelakt. Dat geldt ook voor gegevens die de veiligheid van de Staat in gevaar kunnen brengen (absolutie weigeringsgrond) of voor bedrijfsvertrouwelijke gegevens (weigeringsgrond na belangenafweging).
Wanneer naar aanleiding van een bezwaar- en/of beroepsprocedure blijkt dat het besluit onterecht is genomen, vindt er geen publicatie plaats. Zo houden we rekening met het recht en belang van ondernemers om niet (achteraf) onterecht als overtreder te worden aangewezen.
Wanneer een besluit wel definitief is en wordt gepubliceerd, vermelden we te zijner tijd ook het vervolg van het besluit. De volledige procedure rondom de last onder dwangsom of last onder bestuursdwang is te vinden op de pagina Handhaving.
De ANVS heeft prof. mr. dr. F. (Femke) de Vries benoemd tot voorzitter van de Raad van Advies van de ANVS. Op 1 november 2019 werd zij al benoemd tot interim-voorzitter. Femke de Vries is bijzonder hoogleraar toezicht bij de Rijksuniversiteit Groningen en senior partner bij &Samhoud Consultancy.
Het bestuur van de ANVS is verheugd met deze benoeming en ervan overtuigd dat hiermee de onafhankelijke advisering door een groep externe deskundigen gecontinueerd wordt.
Dit besluit is op 9 maart in de Staatscourant geplaatst en de dag daarop in werking getreden.
De ANVS heeft de handreiking voor niveau-3 van de probabilistische veiligheidsanalyse vernieuwd. Deze veiligheidsanalyse is een risicoanalyse die de houder of aanvrager van een vergunning voor een nucleaire inrichting in Nederland verplicht is uit te voeren. De ANVS heeft de handreiking geactualiseerd op grond van de nieuwste inzichten en mogelijkheden. Ook de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van wetgeving over radiologische eisen voor nucleaire inrichtingen zijn hierin meegenomen.
De handreiking is vernieuwd omdat de oude handreiking uit 1993 dateert en er voor niveau-3 van de probabilistische veiligheidsanalyse geen internationale aanbevelingen beschikbaar zijn van het Internationaal Atoomenergieagentschap. Voor niveau-1 en -2 bestaan er wel recente internationale aanbevelingen.
Wijzigingen
In de nieuwe handreiking zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd:
- het aanpassen aan de vigerende dosislimietwaarden,
- het aanpassen aan de actuele risicofactor,
- het toelichten van een aantal stappen in de rekenmethodes,
- een bespreking van het atmosferisch verspreidingsmodel,
- implicaties van de Handreiking Veilig Ontwerp en veilig Bedrijven van Kernreactoren.
Zie ook
Het Instituut Fysieke Veiligheid en het Nederlands Genootschap van Burgemeesters hebben samen met het RIVM en het ministerie van Justitie en Veiligheid in opdracht van de ANVS een ‘mindmap’ gemaakt over de taken en bevoegdheden bij nucleaire incidenten. Ook het departementale crisiscentrum van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de gemeente Nuenen en de Kerncentrale Borssele (EPZ) hebben hier aan bijgedragen. De mindmap Nucleaire incidenten is een praktisch hulpmiddel dat in één beeld een overzicht geeft van alle onderwerpen en partijen waar een bestuurder tijdens een nucleair incident mee te maken kan krijgen.
Een mindmap is tijdens incidenten een beproefd concept gebleken en wordt veel gebruikt, niet alleen tijdens een incident maar ook in de voorbereiding, bij oefeningen en in opleidingen. De mindmap kan door burgemeesters als hulpmiddel worden gebruikt, om 'aan alles te denken' bij de invulling van zijn of haar taak tijdens incidenten of oefeningen.
Nucleaire incidenten
De laatste mindmap gaat specifiek in op nucleaire incidenten. Nucleaire incidenten verschillen van chemische incidenten, omdat er vaak sprake is van een lange aanlooptijd en altijd van een lange doorlooptijd. De frequentie waarin nucleaire incidenten voorkomen verschilt ook, wat ze uniek, maar soms ook beangstigend maakt. Een handig hulpmiddel kan dan geruststellend werken. Er is ook een bestuurlijke netwerkkaart voor nucleaire incidenten. Deze geeft een overzicht van verantwoordelijkheden, verplichtingen en bevoegdheden.
Reeks mindmaps
Het Nederlands Genootschap voor Burgemeesters (NGB) en het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) ontwikkelen een reeks mindmaps met bestuurlijke aandachtspunten, die gebruikt kunnen worden ten tijde van een incident. Zo zijn er eerder mindmaps gemaakt voor GRIP0-situaties (overwegingen sociale drama’s), drinkwaterincidenten, crisisbeheersing infectieziekten, terrorismegevolgbestrijding en chemische incidenten. In 2018 gaven de Veiligheidsregio’s aan behoefte te hebben aan meer duidelijkheid over onder andere de betrokken organisaties, taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tijdens een stralings- of nucleair incident. Naar aanleiding van die behoefte is het idee ontstaan om een mindmap Nucleaire Incidenten te ontwikkelen om daar aan tegemoet te komen.
Zie ook
De COVID-19-crisis raakt uiteraard ook de taakuitvoering van de ANVS. Wij hebben maatregelen genomen om ervoor te zorgen dat onze werkzaamheden zoveel mogelijk kunnen worden gecontinueerd en het toezicht op de veiligheid en beveiliging op adequaat niveau zal worden uitgevoerd.
De meeste werkzaamheden door ANVS medewerkers zullen de komende tijd vanaf het thuisadres worden verricht. De telefonische bereikbaarheid voor het melden van incidenten blijft adequaat, voor overige meldingen kan sprake zijn van enige vertraging. We raden aan gebruik te maken van ons vraag- of meldformulier daarvoor. In beginsel zal dat de behandeling en doorlooptijd van meldingen, beoordelingen en vergunningaanvragen niet ingrijpend belemmeren. Waar knelpunten optreden of termijnen in het gedrang komen zal hierover met de aanvrager worden gecommuniceerd. De continuïteit voor het verlenen van autorisaties op basis van de Kernenergiewet die van vitaal belang zijn voor medische zorg is geborgd.
Ten aanzien van de uitvoering van onze inspecties geldt het volgende. Fysieke inspecties bij bedrijven zullen, zoveel als mogelijk is vanuit veiligheidsoogpunt, worden beperkt. Dit doen we om het aantal personen dat binnen bedrijven en instellingen aanwezig is, zoveel mogelijk te beperken. De veiligheidssituatie zal voortdurend worden gemonitord. Wanneer er sprake is of indicaties zijn van veiligheidsrisico’s zal er uiteraard wel op locatie worden geïnspecteerd.
De Raad van Advies heeft op verzoek van de ANVS een advies uitgebracht over haar rol rond de eindberging van radioactief afval. De ANVS geeft opvolging aan dit advies. Van belang daarbij is de overgang van de verantwoordelijkheid voor de beleidsvoorbereiding van eindberging naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hiermee wordt geborgd dat het bewaken van de veiligheid van de eindberging van radioactief afval door de ANVS niet in het geding zal komen.
Eén van de wettelijke taken van de ANVS is het voorbereiden en uitvoeren van en het adviseren over beleid voor nucleaire veiligheid, stralingsbescherming en beveiliging. Bij de vorming van de ANVS is de beleidsvoorbereiding voor de eindberging van radioactief afval hier in zijn geheel onder geschaard. Hoewel de realisatie van de eindberging rond 2130 is voorzien, is de maatschappelijke opgave breder dan het veiligheidsbelang waar de ANVS voor staat en waarvoor zij specifieke kennis en deskundigheid heeft. Het bestuur van de ANVS heeft daarom aan haar Raad van Advies gevraagd advies uit te brengen over de rol van de ANVS rond eindberging van radioactief afval.
Aanbevelingen en adviezen
De Raad heeft, in dialoog met de ANVS, drie aspecten van het beleid rond eindberging geïdentificeerd die bijzondere aandacht behoeven:
- De rol van de ANVS in beleidsvoorbereiding van een nationale eindberging;
- De rol van de ANVS bij zekerheidsstelling en toezicht op financiële middelen;
- De rol van de ANVS bij beleidsvoorbereiding van een mogelijke multinationale eindberging.
Per aspect heeft de Raad een reflectie gemaakt en daarbij aanbevelingen en adviezen voor vervolgstappen gegeven.
Veiligheid
De ANVS omarmt het advies en geeft daar opvolging aan. De voorgenomen overgang van de verantwoordelijkheid voor de beleidsvoorbereiding van eindberging van de ANVS naar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is daarbij belangrijk. Hiermee wordt geborgd dat het bewaken van de veiligheid van de eindberging van radioactief afval door de ANVS niet in het geding zal komen.
Achtergrondinformatie Raad van Advies
De Raad van Advies is op 17 april 2018 ingesteld. Meer Informatie over de Raad van Advies, de wijze van openbaarmaking van de adviezen en de adviezen zelf is te vinden op de website van de ANVS.
Zie ook
De ANVS heeft een protocol ontwikkeld om medische toepassingen tijdelijk toe te staan buiten de reikwijdte van de Kernenergiewetvergunning in verband met de COVID-19-crisis. Dit naar aanleiding van signalen die de ANVS ontving van zorginstellingen die niet voldoende ruimte in hun vergunning hebben om in deze situatie goede zorg te leveren.
Om vast te kunnen stellen of een persoon ziekteverschijnselen heeft ten gevolge van het COVID-19 virus maken zorginstellingen gebruik van diagnostische apparatuur, met name voor het maken van opnames van de longen. Zorginstellingen zijn daarom in sommige gevallen genoodzaakt een tijdelijke uitbreiding te doen van die apparatuur of deze apparatuur te gebruiken op plaatsen die niet voorzien zijn in de geldende kernenergiewetvergunningen. Momenteel wordt er veel gebruik gemaakt van mobiele CT-scanners en uitbreidingen in de Spoedeisende Hulp.
Toezicht en handhaving
De medische urgentie in verband met de COVID-19 situatie vraagt van de ANVS dat met interventie op een bijzondere manier wordt omgegaan. De ANVS heeft de bevoegdheid om in bepaalde situaties niet handhavend op te treden, oftewel te gedogen. De ANVS heeft een gedoogbeleid, dat is opgenomen in de toezicht-en interventiestrategie. De kern van dat beleid is dat gedogen slechts tot de mogelijkheden behoort in overgangs- en/of overmachtssituaties en in gevallen waarin een zwaarder wegend belang leidt tot het afzien van handhavend optreden. Dat is momenteel het geval.
Tijdelijk protocol
Normaliter dient een zorginstelling een wijziging van de vergunning aan te vragen. In de huidige omstandigheden is dit niet werkbaar, omdat zowel het indienen van aanvraag tot aanpassing van de vergunning door de zorginstelling als het beoordelen van de aanvraag door de ANVS veel tijd kost.
De ANVS stelt daarom een tijdelijk protocol op. Een zorginstelling die vanwege de COVID-19-crisis medische handelingen met stralingsbronnen moet uitvoeren die buiten de vergunning vallen, moet vooraf toestemming vragen bij de ANVS. De ANVS vraagt daarbij een beperkt aantal gegevens aan te leveren om de veiligheid en rechtvaardiging van de stralingstoepassingen te beoordelen en zicht op de situatie te houden.
Via dit invulformulier kan de stralingsbeschermingsdeskundige of klinisch fysicus de aanvraag indienen bij de ANVS. Na positieve beoordeling stuurt de ANVS binnen een zo kort mogelijke termijn een schriftelijke verklaring aan de zorginstelling waarin wordt aangegeven ten aanzien van welke handelingen en onder welke voorwaarden de handelingen tijdelijk mogen worden uitgevoerd. Hierin staat dat weliswaar sprake is van een overtreding van de vergunning, maar dat er gezien de omstandigheden niet op zal worden gehandhaafd.
Het protocol betekent een administratieve verlichting voor de zorginstellingen en maakt het mogelijk dat zij snel de noodzakelijke medische handelingen kunnen uitvoeren. De ANVS komt met deze tijdelijke werkwijze tegemoet aan de vragen en behoefte uit de zorgsector.
Meer informatie
Voor vragen in niet dringende gevallen kan contact worden opgenomen met de ANVS, bij voorkeur via postbus.aanvragenenmelden@anvs.nl. In dringende gevallen kan contact worden opgenomen met de Dienstdoend Ambtenaar Straling ANVS (DDA Straling), bereikbaar op telefoonnummer 088-4890500.
Documenten
April 2020
EPZ (eigenaar van de kerncentrale Borssele) heeft in januari 2020 de laatste maatregel uit de stresstest van de kerncentrale Borssele uitgevoerd. Dit heeft de ANVS op 30 maart 2020 aan de ENSREG (European Nuclear Safety Regulators Group) laten weten in een nieuwe en laatste update van het post-Fukushima Nationaal Actie Plan (NAcP) uit 2012. Alle stresstestmaatregelen en het overgrote deel van de overige acties uit dit plan zijn hiermee afgerond. Over de drie nog lopende acties wordt in de toekomst in het kader van het verdrag Nucleaire Veiligheid gerapporteerd.
In het NAcP staat hoe de acties bij de kerncentrale Borssele (KCB) en bij de overheidsinstanties, voortvloeiend uit het ongeluk bij Fukushima, worden opgevolgd.
Het gaat hierbij om:
- acties en maatregelen voor de KCB uit de stresstest,
- acties en maatregelen voor zowel de KCB als voor de ANVS uit andere bronnen, namelijk:
- het post-Fukushima actieplan van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA),
- het eindreport van ENSREG naar aanleiding van de Europese Stresstesten (2012),
- het rapport van de buitengewone conferentie in het kader van het Verdrag Nucleaire Veiligheid (naar aanleiding van Fukushima) in 2012,
- de IRRS-missie (Integrated Regulatory Review Service) in Nederland in 2014 en 2018.
Stresstest
In de stresstest zijn 46 maatregelen geïdentificeerd om de robuustheid van de KCB verder te versterken. De uitvoering daarvan is toen meteen begonnen. Meer dan 90% van de maatregelen zijn in de periode tot en met 2017 al geïmplementeerd. EPZ heeft nu ook de resterende vier acties afgerond: twee ervan in 2018, één in 2019 en de laatste in januari 2020. Deze maatregel, versterking van de ondersteuning van een warmtewisselaar, was de laatste van enkele aanvullende maatregelen om de KCB nog meer bestand te maken tegen aardbevingen. De ANVS heeft tijdens een inspectie in januari 2020 bevestigd dat ook deze maatregel door de vergunninghouder uitgevoerd is. De stresstest is daarmee voltooid.
Overige acties
Ook het overgrote deel van de acties uit andere bronnen is uitgevoerd. Er wordt nog gewerkt aan de afronding van drie acties. Twee van deze acties vloeiden voort uit de IRRS-missie van 2014 en zijn in het NAcP opgenomen. Het gaat daarbij om het verbeteren van een systeem voor het verzamelen en toepassen van ervaringen met bedrijfsvoering en met vergunning en toezicht. Tijdens de IRRS follow-up missie in 2018 werden deze acties “gesloten op basis van de geconstateerde voortgang en vertrouwen in effectieve afronding”. De derde actie komt voort uit het post-Fukushima actieplan van het IAEA en gaat over het uitnodigen door Nederland van een EPREV-missie (Emergency Preparedness Review) van het IAEA. Deze missie evalueert het nationale stelsel voor de radiologische crisisvoorbereiding en respons. De planning is om in 2020 een besluit daarover te nemen.
Opvolging lopende acties via verdrag Nucleaire Veiligheid
Het eerste NAcP is in december 2012 uitgebracht, de eerste update in 2014 en de tweede update in 2017. Deze NAcP is de derde en laatste update die door de ANVS naar de ENSREG is gestuurd. Op grond van het Verdrag nucleaire veiligheid (Convention Nuclear Safety, CNS) worden elke drie jaar rapportages opgesteld over de uitvoering van dit verdrag. De richtlijnen voor het opstellen van deze rapporten vereisen dat over IAEA-missies en de voortgang van acties die voortvloeien uit IAEA-aanbevelingen wordt gerapporteerd. Informatie over de verdere opvolging van de openstaande drie acties zal dus worden verstrekt in nationale rapporten en presentaties van het CNS.
Zie ook
Mei 2020
Van 28 mei 2020 tot en met 9 juli 2020 ligt de definitieve vergunning van NRG ter inzage vanwege een ambtshalve wijziging van de voorschriften voor de Hoge Flux Reactor (HFR). Tot en met 9 juli 2020 kan door belanghebbenden die eerder een zienswijze hebben ingediend, beroep tegen de vergunning worden ingesteld.
De vergunningvoorschriften van de vergunning van 7 januari 2005 worden aangepast omdat de regelgeving is gewijzigd, doordat vergunningvoorschriften geen werking meer hebben of om de tekst duidelijker of uniformer te maken.
Procedure
Voor deze wijziging wordt de uniforme openbare voorbereidingsprocedure doorlopen conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht. Met de kennisgeving wordt de definitieve vergunning en de mogelijkheid tot beroep daartegen meegedeeld. Van 26 februari 2020 tot en met 7 april 2020 hebben de ontwerpvergunning en het m.e.r.-beoordelingsbesluit ter inzage gelegen en is er gelegenheid geweest om zienswijzen over de ontwerpvergunning naar voren te brengen. In deze periode zijn drie zienswijzen ontvangen.
Definitieve vergunning
De ANVS heeft de definitieve vergunning op 25 mei 2020 aan NRG bekendgemaakt. De vergunning wordt door de ANVS op grond van artikel 19, eerste lid, van de Kernenergiewet ambtshalve gewijzigd. De zienswijzen en de reactie daarop zijn in de definitieve vergunning opgenomen. De zienswijzen hebben niet geleid tot een wijziging ten opzichte van de ontwerpvergunning.
Waar kunt u de vergunning inzien?
De vergunning en de overige tot het dossier behorende documenten kunt u vanaf 28 mei 2020 tot en met 9 juli 2020 inzien op de volgende locaties:
- Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS), Koningskade 4 te Den Haag. Uitsluitend na telefonische afspraak: 088-4890500 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
- Gemeente Schagen, Laan 19 te Schagen. Vanwege corona uitsluitend digitaal.
Het dossier is ook beschikbaar via de website van de ANVS.
Meer informatie
Informatie over hoe u beroep kunt instellen leest u in de kennisgeving.
Heeft u na het lezen van de kennisgeving nog vragen over de stukken of de procedure? Dan kunt u bellen met 088-4890500 onder vermelding van: 'vergunning nucleair' (bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur). Ook is het mogelijk om uw vraag per e-mail te stellen aan: postbus.kerninstallatie@anvs.nl onder vermelding van 'vraag m.b.t. vergunning NRG'.
Zie ook
In het vandaag gepubliceerde jaarverslag leest u hoe de ANVS ervoor zorgt dat de nucleaire veiligheid en stralingsbescherming in Nederland voldoen aan de hoogste eisen. Met andere landen en (inter)nationale organisaties werkte de ANVS ook in 2019 samen op het gebied van nucleaire veiligheid, stralingsbescherming, beveiliging, radioactief afval, transport en crisismanagement. Daarnaast is het afgelopen jaar de eerste wettelijke evaluatie uitgevoerd naar de ANVS als zelfstandig bestuursorgaan (zbo).
De ANVS ziet er op toe dat de nucleaire veiligheid en stralingsbescherming in Nederland voldoen aan de hoogste eisen. De ANVS stelt daarvoor regels op, verleent vergunningen, ziet toe op de naleving daarvan en kan handhavend optreden. Daarnaast zorgt de ANVS ervoor dat Nederland zo goed mogelijk is voorbereid op een eventuele crisis op het gebied van nucleaire veiligheid en stralingsbescherming. In haar jaarverslag kijkt de ANVS terug op haar activiteiten. Ook in 2019 heeft de ANVS toezicht gehouden en de nodige autorisaties afgegeven, zoals vergunningen, registraties en erkenningen. Daarnaast heeft zij kaders opgesteld voor het veilig omgaan met nucleaire toepassingen en/of met ioniserende straling in de vorm van onder andere factsheets en handreikingen.
Toezichtproject
In de periode medio 2018 tot medio 2019 voerde de ANVS bij schrootverwerkende bedrijven met een detectiesysteem een toezichtproject uit naar de naleving van de wettelijke eisen (het Besluit detectie radioactief besmet schroot en de Kernenergiewet). Eén van de eisen is dat schrootbedrijven bij detectie van een met radioactieve stoffen besmette schrootlading hiervan aangifte doen bij de ANVS. De ANVS houdt vervolgens toezicht op een adequate afhandeling. Door middel van een infographic heeft de ANVS de resultaten van dit project beknopt weergegeven. Deze aanpak is een voorbeeld van hoe de ANVS haar toezicht en de communicatie daaromheen invult.
Meldcriteria
Vergunninghouders van nucleaire installaties zijn wettelijk verplicht om ongewone gebeurtenissen, radiologische noodsituaties, ongevallen en stralingsincidenten binnen een bepaalde tijd te melden bij de ANVS. Iedere inrichting heeft deze verplichting, conform zijn vergunning, in het verleden zelf nader uitgewerkt in eigen meldcriteria. Om de verschillende uitwerkingen meer te harmoniseren en ook aan te laten sluiten bij de criteria en termijnen die elders in Europa gelden, heeft de ANVS een Handreiking Meldcriteria Nucleaire Inrichtingen opgesteld.
Deskundigheid stralingsbeschermingsdeskundigen
De deskundigheid van stralingsbeschermingsdeskundigen is van groot belang om de veiligheid rondom de toepassingen met ioniserende straling te borgen. Daarom moeten stralingsbeschermingsdeskundigen zich sinds 1 januari 2015 registreren en na vijf jaar herregistreren. Om de (her)registratie van stralingsbeschermingsdeskundigen soepel te laten verlopen en de aanvrager te ondersteunen heeft de ANVS de Handreiking (her)registratie stralingsbeschermingsdeskundigen ontwikkeld.
Continu verbeteren
Voortdurend verbeteren is één van de leidende principes van de ANVS. Het afgelopen jaar is de eerste wettelijke evaluatie van het zbo uitgevoerd. Volgens de onderzoekers is de algemene conclusie dat de ANVS het goed heeft gedaan. Ze heeft aan enkele aanbevelingen al uitvoering gegeven en werkt sinds 2020 in een nieuwe organisatiestructuur. Met deze nieuwe structuur wil de ANVS de aansluiting bij en herkenbaarheid voor de omgeving verbeteren, de rol van het bevoegd gezag en de kennisfunctie versterken en haar capaciteit zo breed en flexibel mogelijk inzetten.
2019 in beeld
In het online jaarverslag leest u wat de ANVS het afgelopen jaar heeft gedaan om de veiligheid van Nederland in verband met nucleaire activiteiten en stralingsbronnen zoveel mogelijk te waarborgen. Op de downloadpagina Jaarverslag ANVS 2019 vindt u ook de pdf van het jaarverslag en de infographic ‘2019 in beeld’, met een overzicht van enkele activiteiten van het afgelopen jaar.
Juni 2020
Net als in ieder bedrijf vinden ook in de nucleaire installaties gebeurtenissen plaats die afwijken van de normale processen. Voorbeelden van deze ‘ongewone gebeurtenissen’ zijn het afschakelen van een installatie vanwege een stroomonderbreking of een procedure die niet volledig is nagevolgd. In 2019 rapporteerden de Nederlandse nucleaire installaties 11 meldplichtige ongewone gebeurtenissen aan de ANVS. De nucleaire veiligheid was in geen van deze situaties in het geding.
De gebeurtenissen zijn opgenomen in de 'Rapportage ongewone gebeurtenissen nucleaire installaties 2019', die ANVS jaarlijks uitbrengt. Ze hebben te maken met een verstoring van de veilige bedrijfsvoering van de installatie en kunnen betrekking hebben op technische gebreken in de installatie of op menselijke fouten. Nucleaire installaties moeten ongewone gebeurtenissen op grond van hun vergunning in het kader van de Kernenergiewet altijd melden aan de ANVS. De ANVS publiceert deze meldingen op de website.
INES-inschaling
Per installatie geeft de rapportage een overzicht van de ongewone gebeurtenissen met de INES-inschaling die de ANVS aan elke gebeurtenis geeft. De INES-inschaling (International Nuclear and Radiological Event Scale) is de internationaal gebruikte maatlat die de ernst van een gebeurtenis aangeeft. Alle gemelde gebeurtenissen van de nucleaire installaties in 2019 zijn geclassificeerd als ‘kleine afwijkingen zonder veiligheidsconsequenties’, INES-niveau 0. Ten opzichte van de rapportage van vorig jaar is één gebeurtenis uit 2018 naar aanleiding van verder onderzoek opgeschaald naar INES-niveau 1. Het gaat om een storing die in 2018 bij EPZ speelde, waarbij geen gevolgen waren voor mens en milieu. Deze gebeurtenis betrof weliswaar een kleine afwijking zonder veiligheidsrelevantie, maar had voorkomen kunnen worden als de ontwerpfout eerder was verholpen.
Afhandeling over het algemeen adequaat aangepakt
Van de 11 gemelde gebeurtenissen vond er één plaats bij de kerncentrale Borssele. De Hoge Flux Reactor (HFR) van NRG meldde twee ongewone gebeurtenissen en de overige installaties van NRG zeven. Bij de Centrale Organisatie voor Radioactief Afval (COVRA) vond één ongewone gebeurtenis plaats. De Hoger Onderwijs Reactor van het Reactor Instituut Delft, Urenco en de uit bedrijf genomen kerncentrale in Dodewaard hebben geen gebeurtenissen gemeld. Op basis van de uit de meldingen, rapportages en inspecties verkregen informatie concludeert de ANVS dat de vergunninghouders de afhandeling van de in 2019 opgetreden ongewone gebeurtenissen over het algemeen adequaat hebben aangepakt. De meldingen van ongewone gebeurtenissen in 2019 bevestigen voor de ANVS het belang om in het toezicht aandacht te blijven houden voor het verouderingsbeheer, de kennis van de installaties en de beheersing van onderhoudswerkzaamheden en wijzigingsprocessen.
Toezicht
Ongewone gebeurtenissen worden nauwkeurig en direct geregistreerd en geanalyseerd. Dit is de taak van de vergunninghouders van de nucleaire installaties. Het draagt in belangrijke mate bij aan het continu verbeteren van de veiligheid van de nucleaire inrichtingen. De ANVS ziet er op toe dat dit gebeurt en vervult haar toezichtrol vanaf het eerste moment van melding.
Handreiking en factsheet
Voor het totale en actuele overzicht van de ongewone gebeurtenissen in de nucleaire installaties kunt u terecht op de website ongewone gebeurtenissen. Daarnaast heeft de ANVS in 2019 een handreiking gepubliceerd die meer duidelijkheid geeft over wat voor gebeurtenissen meldplichtig zijn en een factsheet over de wijze waarop de ANVS communiceert over deze gebeurtenissen.
Zie ook
Op verschillende meetlocaties in Noord-Europa zijn in de eerste helft van juni 2020 zeer kleine verhogingen van kunstmatige radioactieve stoffen (radionucliden) in de lucht aangetroffen. De aangetroffen hoeveelheden zijn zo laag dat er in deze landen geen invloed is geweest op het milieu of op de gezondheid van de mens. In de lucht boven Nederland zijn geen stoffen aangetroffen, blijkt uit metingen van het RIVM.
Zweedse, Noorse en Finse stralingsbeschermingsautoriteiten hebben hierover op hun websites gerapporteerd. De Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu gevraagd de beschikbare meetgegevens te analyseren en een inschatting te maken van de situatie. Daaruit blijkt dat er in Nederland geen kunstmatige radionucliden zijn gedetecteerd. Lees ook het bericht van het RIVM.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meet continu de aanwezigheid van radioactiviteit in Nederland. Het detecteren van de hele kleine hoeveelheden radionucliden waar hier sprake van is, is alleen mogelijk door zeer geavanceerde apparatuur te gebruiken. Het RIVM beschikt over deze meetapparatuur.
Het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) heeft Europese lidstaten gevraagd of deze radioactieve stoffen ook in hun land zijn gevonden en of er gebeurtenissen in hun land hebben plaatsgevonden die deze lichte verhoging in Noord-Europa zou kunnen verklaren. Dit is een standaard werkwijze.